Shape Shape

biological pest and diseases control in organic farming روش کنترل آفات و بیماری در تولید سیب زمینی شیرین control pest and disease

Shape Shape
12/01/2022 07:53:27

biological pest and diseases control in organic farming روش کنترل آفات و بیماری در تولید سیب زمینی شیرین control pest and disease

 

 

light control pest

 

fermon biological control stem borer

 

frog control stem borer

 

 

 

Trichogramma brassicae  chilo supperssalis

 

 

 

ligt trap

 

 

اسانس آویشن در کنترل آفات و بیماریها  Thymes

------

 

 

 

سرکه چوب 

woodn vinegar

woodn vinegar سرکه چوب

 

بسمه تعالی
وزارت جهاد کشاورزی
سازمان ترویج،آموزش و تحقیقات کشاورزی
مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز


تولید سرکه چوب
 
(wooden vineger )

 

 

 

 

تهیه و تنظیم :
مجید نیک نژاد 

مقدمه 
 
بعد از کشف و مصرف کود شیمیایی در سال 1915 و حشره کشها و قارچکشها در سال 1945  و علف کش ها در سال 1970 میلادی در کشاورزی سنتی انقلابی بوجود آمده و سبب افزایش میزان تولید و عملکرد محصولات مختلف در واحد سطح گردید . اما چندی نگذشت که ما شاهد ، شیوع و افزایش سرطان، ناراحتیهای قلبی، ناراحتیهای پوستی ،آلودگی آبهای زیر زمینی ، آلودگی هوا و… شدیم . بعد از مشاهده این مشکلات دانشمندان علوم کشاورزی اقدام به ارائه راه حلهای متعدد جهت حل این مشکل نمودند که یکی از آنها کشت گیاهان به روش آلی     می باشد . آنچه که در کشت آلی مورد مصرف قرار می گیرد ، همگی برگرفته از طبیعت      می باشد و هیچ گونه عوارض سوء برای گیاه ، محیط و انسان ندارد . آنچه که ما در کاپیک شاهد آن بودیم ، گیاهان کشت شده تحت شرایط ارگانیک فارمینگ ازمقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماریها نسبت به گیاهان شاهد ( تحت رژیم کودها و مواد شیمیایی) برخوردار بودند. به عنوان مثال در کشت بهاره خیار، تحت کشت آلی میزان خسارت آن در برابر سفیدک دروغی بسیار کمتر از گیاه شاهد بوده است وبه همین صورت در کشت برنج ماشاهد بودیم بوته های تغذیه شده با کود آلی میزان مقاومت بیشتری در برابر کرم ساقه خوار داشتند . پروفسور کاتانو که معلم کشت آلی می باشد دلایل متعددی جهت مقاوم بودن بوته های کشت شده تحت ارگانیک فارمینگ را ذکر کردند که به شرح زیر می باشند :
(1)    ضخیم بودن لایه کوتیکول در گیاهان ارگانیک ، مانع ورود قارچ به گیاه می گردد .
(2)    میزان مواد سیلیسی ذخیره شده در آن زیاد می باشد که سبب مقاومت در برابر آفات        می گردد . 
(3) به دلیل کوچک بودن سلول و نیز میزان کم نیتروژن و آب  در سلولهای گیاهان ارگانیک میزان مقاومت آنها در برابر آفات و بیماریها و نیز شرایط بد محیطی بیشتر می گردد در رابطه با کیفیت بالاتر محصولات آلی ، پروفسور کاتانو اشاره نمودند که ، ما دو نوع متابولیزیم در گیاه داریم . متابولیزیم نوع اول و متابولیزیم نوع دوم .
در متابولیزم نوع اول موادی مانند کربو هیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، الیاف فیبری، مواد معدنی و مواد دارویی تولید می شود و در متابولیزیم نوع دوم فقط کربوهیدرات، پروتئین، چربی و ویتامین بوجود می آید . در محصولات تولید شده به روش ارگانیک میزان مواد حاصله از متابولیزیم نوع اول نسبت به نوع دوم بیشتر می باشد و عکس این حالت در مواد تولید شده به روش شیمیائی وجود دارد .

محصولات تولید شده به روش کشت گیاهی :
 متابولیزیم نوع اول 
متابولیزیم نوع دوم 

 


محصولات تولید شده به روش شیمیائی :

 

در کشور ژاپن کشاورزانی که در زمینه کشت ارگانیک فعالیت دارند ، کود مورد نیاز خود را از کارخانه های تولید کننده این مواد خریداری می کنند و در زمینه تولید مواد ارگانیک اطلاعاتی ندارند و شرکتهای تولید کننده کود ارگانیک از انتشار اطلاعات مربوط به نحوه و روش تولید کود ارگانیک جلوگیری می کنند و تولید این مواد یک تجارت خوب برای آنان محسوب     می شود . علیرغم جدید بودن این دانش، ما در کاپیک به نتایج بسیار ارزشمندی رسیدیم که با تأئید دکتر کاتو و پروفسور کاتانو کیفیت کودهای ارگانیک تولید شده به روش هوازی و غیرهوازی در کاپیک ،هیچ تفاوتی با کیفیت کودهای ارگانیک تولید شده در کشور ژاپن ندارد و شاید در بعضی از موارد بهتر نیز باشد و مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید کودهای آلی ، همگی از شهرستان آمل تهیه شده و هیچ چیز آن وارداتی نمی باشد .

 

 
تولید سرکه چوب
 
وسایل مورد نیاز : 
1- یک عدد بشکه 220 لیتری فلزی سالم وتمیز 
2-  10 عدد لوله بخاری فلزی 50 سانتیمتری به قطر 10 سانتیمتر 
3- یک عدد قیف پلاستیکی 
4-  3 عدد کیسه گونی 
 5- یک عدد زانوی 10 سانتیمتری 
 6- یک عدد کلاهک لوله بخاری 
 7- یک عدد بشکه پلاستیکی 
 8- سه متر شیلنگ آب به قطر دهانه خروجی قیف
ابتداء (طبق شکل ضمیمه) یک برش عرضی در قسمت سر بشکه ایجاد شده ونیز یک سوراخ به قطر 10 سانتیمتر در قسمت بدنه در انتهای آن ایجاد می شود .
بعد از قرار دادن بشکه در روی زمین ،لوله های بخاری بایک شیب 45 درجه به ستونهای نگهدارنده وصل می شوند و در انتهای این لوله یک کلاهک نصب می شود . کیسه گونی کنفی را در فاصله دو متری ابتدای لوله بخاری وصل می نمائیم، قابل توجه اینکه  این گونی باید همیشه مرطوب باشد. در ابتداء محل نصب کیسه گونی کنفی، یک سوراخ به قطر 2 سانتیمتر ایجاد    می گردد و در زیر آن یک قیف قرار داده می شود و با استفاده از شیلنگ ، این قیف را به بشکه 20 لیتری وصل می کنیم . نحوه کار به این صورت است که ابتداء در بشکه مقداری چوب قرار داده و آن را آتش می زنیم و سپس پوسته برنج را از طریق برش عرضی داده شده در بشکه بر روی چوب در حال سوختن می ریزیم وسپس درب بشکه را بسته تا آتش خفه شود . در این حالت دود غلیظی ایجاد شده و از طریق لوله بخاری به سمت بیرون هدایت می گردد . 
به دلیل وجود کیسه گونی کنفی نمناک ، دود حاصله سرد شده و از طریق سوراخ موجود در لوله بخاری بسمت پائین حرکت می کند. وتوسط قیف به بشکه 20 لیتری هدایت می گردد . دراین روش در کاپیک از هر 100 کیلو گرم پوسته شالی در حدود 8 لیتر سرکه چوب بدست آوردیم . 
بعد از تولید این مایع سیاه رنگ در ابتداء باید آن را در یک محل بمدت 6 ماه بدون هیچگونه حرکتی قرار داد . در طول این 6 ماه این مایع سیاه رنگ به سه قسمت تبدیل می شود . در قسمت بالا میزان درصد آب زیاد می باشد و هیچگونه مصرفی ندارد،  در قسمت وسط که از آن جهت فعالیت ارگانیک فارمینگ استفاده می شود و قسمت پائین که میزان غلظت آن زیاد می باشد . و دکتر کاتو ، اظهار داشتند در ژاپن جهت افزایش فعالیت باکتریهای موجود در معده و روده انسان از آن استفاده می کنند .
بعد از جداسازی لایه میانی ، به دو نحو میتوان آن را مصرف کرد  به منظورکاهش دادن PH   خاک و نیز دافعه حشرات ، از آن بصورت مستقیم استفاده می شود ولی اگر بخواهیم از آن بعنوان حشره کش استفاده نمائیم، لازم است که آن را ابتداء تقطیر نموده و سپس مصرف کنیم . در فرآیند تقطیر لازم است به نکات زیر توجه گردد :
1-    در زمان اضافه کردن ماده خام سرکه چوب به بالون دقت گردد همیشه دو سوم ظرفیت بالون را پرکنیم
 2-  در 10 دقیقه ابتدائی تقطیر سرکه چوب ، محل خروج بخار در بالون ، باز باشد . چون در 10 دقیقه اول آنچه به جوش می آید و بخار می شود ، آب می باشد، چونکه نقطه جوش آب از نقطه جوش سرکه چوب پائین تر می باشد ، و جهت خالص کردن و غلیظ کردن سرکه چوب لازم است که در ابتداء بخار آب از آن جدا گردد .
2-    زمانی که در حدود 250 سی سی از مواد در انتهای بالون باقی مانده باشد، باید عمل تقطیر را متوقف نمائیم . چون دکتر کاتو اظهار داشتند که استفاده از این مواد باقیمانده در کشت آلی مضر می باشد و جا دارد که بیشتر تحقیق گردد.
3-    در کاپیک از 6 لیتر محلول خام سیاه رنگ سرکه چوب در حدود یک لیتر محلول شیری رنگ خالص سرکه چوب بدست آمده است .

 

 


تأثیر سرکه چوب در رشد و نمو نشاء برنج

اسیدتیه مناسب خاک خزانه برنج در حدود 5/5  میباشد. با توجه به اسیدیته بالای خاک منطقه، به توصیه کارشناسان ژاپنی جهت پائین آوردن  خاک از گوگرد معدنی( المنتی) استفاده میگردد. که از مشکلات آن ایجاد سوزش در چشم و پوست درهنگام  مخلوط کردن آن با خاک و نیز ایجاد پوسیدگی دستگاه بذرپاش و پوسیدگی نشاء در خزانه در صورت عدم تهویه مناسب میباشد. با مشاهده این مشکلات به توصیه دکتر کاتو با توجه به اسیدیته پائین سرکه چوب که در حدود 5/5  میباشد , از آن بجای گوگرد معدنی در پائین آوردن اسیدیته خاک استفاده نمودندکه این آزمایش در قالب طرح مشاهده ای در کاپیک انجام شده است. 
وسایل مورد نیاز جهت انجام این آزمایش  عبارتند از:
1- خاک مزرعه به میزان 200 کیلوگرم ،  2- جعبه نشا به تعداد 24 عدد ، 3- سرکه چوب تقطیر شده به میزان 1 لیتر ، 4- کود شیمیائی به میزان 100 گرم سوپر فسفات تریپل ، 100 گرم اوره ، 100 گرم سولفات پتاسیم ، 5- بذر طارم به میزان 5 کیلوگرم 6- آبپاش و لوله آزمایش مدرج  
این آزمایش دارای 6 تیمار 4 تکرار ودر مجموع 24 واحد آزمایشی بود. تیمار های ما عبارت از نسبتهای 0 ، 10 در هزار، 3/3 در هزار ، 2در هزار ، 43/1 در هزار و 1 در هزار سرکه چوب بودند. که تیمار صفر بعنوان شاهد (آب خالص) در نظر گرفته شد.
نحوه محاسبه میزان غلظت سرکه چوب در هر جعبه به این صورت می باشد که میزان آب مورد نیاز در هر جعبه نشا دو لیتر می باشد. از آنجائی که در این آزمایش 4 تکرار وجود داشت ، به 8 لیتر آب برای هر تیمار نیازمندیم. بنابراین در تیمارهای فوق به ترتیب به میزان  80 ، 4/26 ، 16 ، 4/11 و 8 سی سی سرکه چوب مورد نیاز می باشد.
نحوه اجراء به اینصورت بوده است که میزان 200 کیلوگرم خاک از مزرعه جمع آروری شده و بعد از نرم کردن آن توسط دستگاه خاک خرد کن در یک مکان سرپوشیده قرار می گیرد. در ادامه 7 کیلوگرم بذر واریته طارم را سبک و سنگین نموده و سپس آنرا در دستگاه جوانه زنی در طول 7 روز جوانه دار نموده ، بعد از آن عملیات بذر پاشی را شروع می نمائیم. نحوه انجام عملیات بذر پاشی در هر تیمار به این صورت می باشد که ابتدا 4 جعبه برای هر تیمار در کنار هم قرار داده و سپس در هر جعبه به میزان 2 سانتیمتر خاک نرم شده می ریزیم و در هر جعبه به مقدار 4 گرم اوره ، 4 گرم سوپر فسفات تریپل و 4 گرم سولفات پتاسیم اضافه کرده و آنرا با خاک مخلوط می نمائیم سپس تیمار های فوق را در غلظتهای تعیین شده بکار می بریم.
در ادامه به میزان 200 گرم بذر طارم جوانه دار شده در هر جعبه بذر پاشی می شود و در پایان    5/0 سانتیمتر خاک بر روی هر جعبه می ریزیم. عملیات فوق برای همه تیمارهای آزمایشی انجام میشود.سپس به منظور رشد اولیه بذرها جعبه های نشاء را به تاریک خانه منتقل می نمائیم.
میزان درجه حرارت در تاریکخانه 30 درجه سانتیگراد و درصد رطوبت آن 90% میباشد در طول 48 ساعت که جعبه ها در تاریکخانه قرار دارند ساقه چه بذر از خاک خارج می گردد و سپس جعبه ها را از تاریکخانه خارج کرده و به خزانه خشک منتقل می نمائیم و با توجه به میزان رطوبت خاک، جعبه های نشا در طول 18 روز پرورش نشاء در این آزمایش آبیاری می گردند. در روز هجدهم با حضور پروفسور کاتانو و دکتر کاتو و اعضای گروه زراعت تیمار 10 در هزار با توجه به رشد یکنواخت ، سبزینه و شادابی بیشتر به عنوان بهترین تیمار انتخاب شد.   
نقش سرکه چوب در اختلاط با سموم شیمیایی:
در هنگام مصرف سموم شیمیایی به دلیل بالا بودن میزان کشش سطحی مشکلاتی را در یکنواختی پوشش سم در زرعه به وجود می آورد ولی با مخلوط شدن سرکه چوب به دلیل پایین آوردن کشش سطحی می توان این مشکل را برطرف نمود علاوه بر آن در بعضی از موارد می توان میزان دز میزان سم مصرفی را به نصف رساند دلیل آن تاثیر سرکه چوب در شکستن پیوند مولکولی آب بوده که سبب بهتر پخش شدن سموم می گردد.
میزان دز مصرفی سرکه چوب را یک در هزار و تنها برای سموم اسیدی قابل توصیه و برای مابقی سموم مورد تاکید نمی باشد.
استفاده از سرکه چوب به عنوان عامل کنترل کننده حشرات:   
در یک بطری ابتدا نصف آن را مخلوط فلفل قرمز تند و سیر ریخته و بعد از آن الکل 35-30 درصد را تا نصفه دیگر اضافه می کنیم . فلفل و سیر تغییر رنگ داده و همچنین در الکل نیز تغییر رنگ مشاهده خواهد شد .
برای استفاده از آن به عنوان کنترل کننده حشرات ابتدا این محلول را صاف و خالص می نماییم و به نسبت 1:1 با سرکه چوب تقطیر شده مخلوط نموده و سپس با دز دو در هزار برای کنترل حشرات مانند مورچه و غیره استفاده می گردد.
برای افزایش ماندگاری توصیه می گردد این محلول در صبح زود یا غروب مصرف گردد.
 

-------------------------

استفاده از سرکه چوب  wooden vinegar :

    • در کنترل آفات
    • کاهش اسیدیته خاک
    • .....

 

مراحل تولید سرکه چوب

1- استفاده از چوب

2-  ریختن چوب در کوره زغال

3- خارج نمودن ذغال از کوره

4-  سرند نمودن و جدا نمودن خاکه و ذغال

5- جمع آوری شیره چوب ( میعان دود به مایع )

سرکه چوب بدست آمده از کارگاه زغال و سپس تقطیر ...

 

 

 

 

تولید سرکه چوب
 
وسایل مورد نیاز : 
1- یک عدد بشکه 220 لیتری فلزی سالم وتمیز 
2-  10 عدد لوله بخاری فلزی 50 سانتیمتری به قطر 10 سانتیمتر 
3- یک عدد قیف پلاستیکی 
4-  3 عدد کیسه گونی 
 5- یک عدد زانوی 10 سانتیمتری 
 6- یک عدد کلاهک لوله بخاری 
 7- یک عدد بشکه پلاستیکی 
 8- سه متر شیلنگ آب به قطر دهانه خروجی قیف
ابتداء (طبق شکل ضمیمه) یک برش عرضی در قسمت سر بشکه ایجاد شده ونیز یک سوراخ به قطر 10 سانتیمتر در قسمت بدنه در انتهای آن ایجاد می شود .
بعد از قرار دادن بشکه در روی زمین ،لوله های بخاری بایک شیب 45 درجه به ستونهای نگهدارنده وصل می شوند و در انتهای این لوله یک کلاهک نصب می شود . کیسه گونی کنفی را در فاصله دو متری ابتدای لوله بخاری وصل می نمائیم، قابل توجه اینکه  این گونی باید همیشه مرطوب باشد. در ابتداء محل نصب کیسه گونی کنفی، یک سوراخ به قطر 2 سانتیمتر ایجاد    می گردد و در زیر آن یک قیف قرار داده می شود و با استفاده از شیلنگ ، این قیف را به بشکه 20 لیتری وصل می کنیم . نحوه کار به این صورت است که ابتداء در بشکه مقداری چوب قرار داده و آن را آتش می زنیم و سپس پوسته برنج را از طریق برش عرضی داده شده در بشکه بر روی چوب در حال سوختن می ریزیم وسپس درب بشکه را بسته تا آتش خفه شود . در این حالت دود غلیظی ایجاد شده و از طریق لوله بخاری به سمت بیرون هدایت می گردد . 
به دلیل وجود کیسه گونی کنفی نمناک ، دود حاصله سرد شده و از طریق سوراخ موجود در لوله بخاری بسمت پائین حرکت می کند. وتوسط قیف به بشکه 20 لیتری هدایت می گردد . دراین روش در کاپیک از هر 100 کیلو گرم پوسته شالی در حدود 8 لیتر سرکه چوب بدست آوردیم . 
بعد از تولید این مایع سیاه رنگ در ابتداء باید آن را در یک محل بمدت 6 ماه بدون هیچگونه حرکتی قرار داد . در طول این 6 ماه این مایع سیاه رنگ به سه قسمت تبدیل می شود . در قسمت بالا میزان درصد آب زیاد می باشد و هیچگونه مصرفی ندارد،  در قسمت وسط که از آن جهت فعالیت ارگانیک فارمینگ استفاده می شود و قسمت پائین که میزان غلظت آن زیاد می باشد . و دکتر کاتو ، اظهار داشتند در ژاپن جهت افزایش فعالیت باکتریهای موجود در معده و روده انسان از آن استفاده می کنند .
بعد از جداسازی لایه میانی ، به دو نحو میتوان آن را مصرف کرد  به منظورکاهش دادن PH   خاک و نیز دافعه حشرات ، از آن بصورت مستقیم استفاده می شود ولی اگر بخواهیم از آن بعنوان حشره کش استفاده نمائیم، لازم است که آن را ابتداء تقطیر نموده و سپس مصرف کنیم . در فرآیند تقطیر لازم است به نکات زیر توجه گردد :
1-    در زمان اضافه کردن ماده خام سرکه چوب به بالون دقت گردد همیشه دو سوم ظرفیت بالون را پرکنیم
 2-  در 10 دقیقه ابتدائی تقطیر سرکه چوب ، محل خروج بخار در بالون ، باز باشد . چون در 10 دقیقه اول آنچه به جوش می آید و بخار می شود ، آب می باشد، چونکه نقطه جوش آب از نقطه جوش سرکه چوب پائین تر می باشد ، و جهت خالص کردن و غلیظ کردن سرکه چوب لازم است که در ابتداء بخار آب از آن جدا گردد .
2-    زمانی که در حدود 250 سی سی از مواد در انتهای بالون باقی مانده باشد، باید عمل تقطیر را متوقف نمائیم . چون دکتر کاتو اظهار داشتند که استفاده از این مواد باقیمانده در کشت آلی مضر می باشد و جا دارد که بیشتر تحقیق گردد.
3-    در کاپیک از 6 لیتر محلول خام سیاه رنگ سرکه چوب در حدود یک لیتر محلول شیری رنگ خالص سرکه چوب بدست آمده است .

تأثیر سرکه چوب در رشد و نمو نشاء برنج

اسیدتیه مناسب خاک خزانه برنج در حدود 5/5  میباشد. با توجه به اسیدیته بالای خاک منطقه، به توصیه کارشناسان ژاپنی جهت پائین آوردن  خاک از گوگرد معدنی( المنتی) استفاده میگردد. که از مشکلات آن ایجاد سوزش در چشم و پوست درهنگام  مخلوط کردن آن با خاک و نیز ایجاد پوسیدگی دستگاه بذرپاش و پوسیدگی نشاء در خزانه در صورت عدم تهویه مناسب میباشد. با مشاهده این مشکلات به توصیه دکتر کاتو با توجه به اسیدیته پائین سرکه چوب که در حدود 5/5  میباشد , از آن بجای گوگرد معدنی در پائین آوردن اسیدیته خاک استفاده نمودندکه این آزمایش در قالب طرح مشاهده ای در کاپیک انجام شده است. 
وسایل مورد نیاز جهت انجام این آزمایش  عبارتند از:
1- خاک مزرعه به میزان 200 کیلوگرم ،  2- جعبه نشا به تعداد 24 عدد ، 3- سرکه چوب تقطیر شده به میزان 1 لیتر ، 4- کود شیمیائی به میزان 100 گرم سوپر فسفات تریپل ، 100 گرم اوره ، 100 گرم سولفات پتاسیم ، 5- بذر طارم به میزان 5 کیلوگرم 6- آبپاش و لوله آزمایش مدرج  
این آزمایش دارای 6 تیمار 4 تکرار ودر مجموع 24 واحد آزمایشی بود. تیمار های ما عبارت از نسبتهای 0 ، 10 در هزار، 3/3 در هزار ، 2در هزار ، 43/1 در هزار و 1 در هزار سرکه چوب بودند. که تیمار صفر بعنوان شاهد (آب خالص) در نظر گرفته شد.
نحوه محاسبه میزان غلظت سرکه چوب در هر جعبه به این صورت می باشد که میزان آب مورد نیاز در هر جعبه نشا دو لیتر می باشد. از آنجائی که در این آزمایش 4 تکرار وجود داشت ، به 8 لیتر آب برای هر تیمار نیازمندیم. بنابراین در تیمارهای فوق به ترتیب به میزان  80 ، 4/26 ، 16 ، 4/11 و 8 سی سی سرکه چوب مورد نیاز می باشد.
نحوه اجراء به اینصورت بوده است که میزان 200 کیلوگرم خاک از مزرعه جمع آروری شده و بعد از نرم کردن آن توسط دستگاه خاک خرد کن در یک مکان سرپوشیده قرار می گیرد. در ادامه 7 کیلوگرم بذر واریته طارم را سبک و سنگین نموده و سپس آنرا در دستگاه جوانه زنی در طول 7 روز جوانه دار نموده ، بعد از آن عملیات بذر پاشی را شروع می نمائیم. نحوه انجام عملیات بذر پاشی در هر تیمار به این صورت می باشد که ابتدا 4 جعبه برای هر تیمار در کنار هم قرار داده و سپس در هر جعبه به میزان 2 سانتیمتر خاک نرم شده می ریزیم و در هر جعبه به مقدار 4 گرم اوره ، 4 گرم سوپر فسفات تریپل و 4 گرم سولفات پتاسیم اضافه کرده و آنرا با خاک مخلوط می نمائیم سپس تیمار های فوق را در غلظتهای تعیین شده بکار می بریم.
در ادامه به میزان 200 گرم بذر طارم جوانه دار شده در هر جعبه بذر پاشی می شود و در پایان    5/0 سانتیمتر خاک بر روی هر جعبه می ریزیم. عملیات فوق برای همه تیمارهای آزمایشی انجام میشود.سپس به منظور رشد اولیه بذرها جعبه های نشاء را به تاریک خانه منتقل می نمائیم.
میزان درجه حرارت در تاریکخانه 30 درجه سانتیگراد و درصد رطوبت آن 90% میباشد در طول 48 ساعت که جعبه ها در تاریکخانه قرار دارند ساقه چه بذر از خاک خارج می گردد و سپس جعبه ها را از تاریکخانه خارج کرده و به خزانه خشک منتقل می نمائیم و با توجه به میزان رطوبت خاک، جعبه های نشا در طول 18 روز پرورش نشاء در این آزمایش آبیاری می گردند. در روز هجدهم با حضور پروفسور کاتانو و دکتر کاتو و اعضای گروه زراعت تیمار 10 در هزار با توجه به رشد یکنواخت ، سبزینه و شادابی بیشتر به عنوان بهترین تیمار انتخاب شد.   
نقش سرکه چوب در اختلاط با سموم شیمیایی:
در هنگام مصرف سموم شیمیایی به دلیل بالا بودن میزان کشش سطحی مشکلاتی را در یکنواختی پوشش سم در زرعه به وجود می آورد ولی با مخلوط شدن سرکه چوب به دلیل پایین آوردن کشش سطحی می توان این مشکل را برطرف نمود علاوه بر آن در بعضی از موارد می توان میزان دز میزان سم مصرفی را به نصف رساند دلیل آن تاثیر سرکه چوب در شکستن پیوند مولکولی آب بوده که سبب بهتر پخش شدن سموم می گردد.
میزان دز مصرفی سرکه چوب را یک در هزار و تنها برای سموم اسیدی قابل توصیه و برای مابقی سموم مورد تاکید نمی باشد.
استفاده از سرکه چوب به عنوان عامل کنترل کننده حشرات:   
در یک بطری ابتدا نصف آن را مخلوط فلفل قرمز تند و سیر ریخته و بعد از آن الکل 35-30 درصد را تا نصفه دیگر اضافه می کنیم . فلفل و سیر تغییر رنگ داده و همچنین در الکل نیز تغییر رنگ مشاهده خواهد شد .
برای استفاده از آن به عنوان کنترل کننده حشرات ابتدا این محلول را صاف و خالص می نماییم و به نسبت 1:1 با سرکه چوب تقطیر شده مخلوط نموده و سپس با دز دو در هزار برای کنترل حشرات مانند مورچه و غیره استفاده می گردد.
برای افزایش ماندگاری توصیه می گردد این محلول در صبح زود یا غروب مصرف گردد.
  

--------------

 

 

 

 

 

برای مطالعه بیشتر

سرکه چوب

 

کنترل آفات در کشت کلم با استفاده از NEEM (یک نوع حشره‌کش گیاهی):

 

NEEM چیست؟ 
آن یک درخت معروف در منطقه آسیا غربی می‌باشد. نام علمی آن Azadirachta Indica می‌باشد. رشد آن سریع و در مناطق گرم بخوبی قابل پرورش می‌باشد. در کشور کنیا آن را به راحتی در هر منطقه می‌توان یافت. به طور کلی در این کشور در هر منزل یک درخت Neem وجود دارد. در سال به طور متوسط دو مرتبه میوه می‌دهد. در تاریخهای دی تا اسفند و تیر تا شهریور این درخت یک منبع سوخت برای مردم است. در روستاها از خلالهای چوب آن جهت مسواک استفاده و از چوب آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. 

تأثیر
چندین نوع ترکیب از بذر Neem جدا شده که یکی از این مواد Azadaira chtin می‌باشد که سبب بیزاری و دوری کردن حشرات و آفات زیان‌آور از بوته‌های سمپاشی شده با این مواد می‌گردد.
این روش اخیر مبارزه بیولوژیکی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است که در مقایسه با استفاده از حشره‌کشهای سیستمیک و یا کنترل بیولوژیکی با استفاده از دشمنان طبیعی، میزان درصد ریسک آن کمتر می‌باشد. Neem هیچ‌گونه مسمویتی برای انسان نداشته و در مقایسه با سایر مواد حشره‌کشها بسیار ارزانتر نیز تهیه می‌گردد. 

بی‌ضرر بودن در زمان استفاده 
در صورت استفاده با دوز بالا هیچگونه ضرری برای گیاه و انسان ندارد و تحقیقات نشان داده است که ضایعات و برگهای این درخت کود خوبی برای گیاهان و سبزیجات می‌باشد. 

استفاده از Neem در تولید کلم 
در پرورش کلم یک نوع آفات وجود دارد به نام Diamond back که نام علمی آن Plutella Xylostella می‌باشد. جهت کنترل آن در کشور کنیا از چندین نوع حشره‌کش قوی که به طور کلی همه آن وارداتی و گران‌قیمت بوده و برای کشاورزان فقیر آن کشور مشکل تهیه و خرید آنها وجود دارد. و با توجه به مقاومت سریع این آفت به مواد شیمیایی به ناچار هر نوبت باید نوع سم و میزان دوز آن جهت کنترل آفت باید افزایش داده شود. 

در کنار مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی خاک و آب،‌ استفاده از آفت‌کشهای گوناگون سبب مقاوم شدن آفت به سموم شده و در‌نهایت مشکل طغیان را بوجود می‌آورد. 

زمان مصرف و تعداد و میزان دز مصرف بستگی به زمان دوره رشد گیاه می‌باشد. 
1)    در اوایل رشد از زمان نشاءکاری تا تشکیل گل حدود 4 در هکتار 
2)    از بعد از تشکیل گل تا برداشت 13 در هکتار

1-1-    تعداد دفعات سمپاشی
سمپاشی باید دو مرتبه در هفته انجام گیرد. البته بستگی به طغیان آفت دارد. 


1-2-    زمان سمپاشی
آن بهتر است که در غروب انجام گیرد. دلیل آن جلوگیری از شکسته شدن ماده مؤثره آن می باشد , که به آسانی در برابر نور خورشید تجزیه می‌شود. و اگر در غروب آن سم‌پاشی شود در طول شب  به تدریج تأثیر کرده و سبب کارائی بیشتر آن می‌گردد.  

 

 

 

 

استفاده از تله فرمونی برای جمع آوری پروانه لکه قهوه ای و .....  IPM

 

 

استفاده از فانوس با هدف جلب پروانه های و کم  نمودن جمعیت  با نگاه IPM

 

----------------

کنترل بیولوژیک در تولید سیب زمینی شیرین:

یکی از روشهای توصیه برای کاهش جمعیت آفات زمستان گذران در باقی مانده گیاه میزبان و علف هرز ، چرای دام سبک و سنگین می باشد. در مجموعه مجید ارگانیک توصیه به چرای دام بعد از برداشت سیب زمینی شیرین برای کاهش جمعیت آفات می باشد.

 

-----------------------

کنترل آفات با استفاده از زنبور تریکوگراما

 

---------------------------

نصب فانوس با هدف جلب پروانه آفات سیب زمینی شیرین

 

-----