Shape Shape

اگروتوریسم در مزرعه مجید ارگانیک Agritourism

Shape Shape
02/08/2023 03:18:10

اگروتوریسم در مزرعه مجید ارگانیک Agritourism

introduce beautiful in my country side

 

تجربه یک روز نان بستن در مجموعه مجید 

مزرعه ارمغان طبیعت در حوزه گردشگری

  • گردشگری با محوریت طب اسلامی & ایرانی
  • پتانسیل منطقه در تولید گیاهان دارویی
  • احداث ابنیه اسکان و پذیرایی....
  • مزرعه تولید محصول سالم
  • نمایشگاه دائمی محصولات سالم
  • مزرعه تولید ماکیان و دام سالم
  • ......

 

کارآفرینی در کشاورزی

 PDF)  Agricultural Entrepreneurship

----------------

power point

اگروتوریسم

Agritourism

گردشگری در کشاورزی مجید ارگانیک Majid organic Agritourism

 

مدل کسب و کار business plan

 

--------------

تور کردشگری برف چال  آب اسک  لاریجان در مازندارن به همراه  دوستان دانشگاه .....

از جذابیت های هر سرزمین آداب و رسوم آن است که هر ساله برگزار می شود. مراسم و آیین و رسوم هر منطقه، خاص همان منطقه است و بخشی از هویت ساکنان آن محسوب می شود. هر مراسمی مناسبت خاص خود دارد و شرکت در آن حال و هوای ویژه ای به انسان می بخشد؛ ازجمله این مراسمات که البته بسیار دیدنی و جالب است دو مراسم برف چال و زن شاهی می باشد که هر ساله در استان مازندران برگزار می شود و عده زیادی را دور هم جمع می کند؛ مراسم هایی که پیشینه ای دیرینه دارند. برای شرکت در این دو مراسم جالب و مفرح می توان در هتل آپارتمان لوتوس لاریجان اقامت کرد و یا در صورت تمایل یکی از هتل های آمل را از طریق سایت ایران هتل آنلاین انتخاب و رزرو کرد.
دختر مازندرانی
معرفی کلی استان مازندران
استان مازندران واقع در شمال ایران یکی از پرطرفدارترین استان های گردشگری کشور است. ازجمله جذابیت های این استان می توان به وجود جنگل، دریا، دریاچه و در کل طبیعتی بی نظیر اشاره کرد. جذابیت های این استان به چهره زیبای طبیعت ختم نمی شود بلکه مراسمات خاصی که هر ساله در آن برگزار می گردند یکی از جاذبه های ناب این خطه به شمار می رود؛ از جمله این مراسمات می توان مراسم برف چال مازندران را نام برد که در گویش محلی ورف چال گفته می شود و به معنای گودال برف می باشد. این مراسم که در منطقه اسک وشِ بخش لاریجان شهرستان آمل توسط اهالی روستاهای آب اسک، نیاک و غیره برگزار می گردد، به عنوان مراسم برف چال آمل هم از آن یاد می شود و یک سنت تاریخی و مذهبی در مازندران است که تاریخچه آن به زمان آل بویه در طبرستان که بخشی از سرزمین ‌های میان کوه‌ های البرز و دریای مازندران است مربوط می شود.
مراسم برف چال
آشنایی با مراسم برف چال
در پاسخ به این سوال که مراسم برف چال چیست می توان گفت در یک روز مشخص از فصل بهار بسته به شرایط آب و هوایی ساکنان منطقه اسک وش دور هم جمع شده و هر آنچه را که از برف های زمستان باقی مانده است در مکانی در دامنه کوه سر به فلک کشیده دماوند ذخیره می کنند. پس از پر شدن گودال از برف و یخ درب آن را می پوشانند و نماز ظهر را به جماعت ادا می کنند؛ سپس بر سر سفره‌ های بزرگی جمع شده و در دل طبیعت غذای نذری می خورند. بدین ترتیب همه ساله عده زیادی با شرکت در مراسم برف چال، ناهار را مهمان اهالی آب اسک و نیاک می شوند. ساکنان روستای آب اسک معتقدند آب مقدس است؛ این اعتقاد که از جمله دلایل آن وجود چشمه‌ های شفادهنده و آب ‌های معدنی درمانی فراوان در روستا است موجب زنده نگه داشتن مراسم برف چال شده است. این مراسم جدا از اینکه آب مورد نیاز دامداران در تابستان را فراهم می کند و موجب رونق دامداری در منطقه می شود، همکاری صمیمانه اهالی منطقه بدون در نظر گرفتن هر گونه کینه،

تاریخچه مراسم برف چال
طبق گفته اهالی منطقه داستان برگزاری مراسم برف چال به سیدحسن ولی، عارف و زاهد قرن نهم هجری که از طریق 16 نیا به امام حسن عسگری می رسد مربوط می شود. در واقع داستان از این قرار است که سال ها پیش دامداران آب اسک قصد کندن گودالی در اسک وش را داشته اند که از آن به عنوان محل ذخیره برف برای حل مشکل کم آبی در تابستان استفاده کنند اما زمین مناسب را نمی یافتند. روزی از روزها عده ای بر آن ها وارد می شوند که مردم محلی آن ها را سیدحسن ولی و سیدحسن عالی (جد مردم روستای نیاک) و چند تن از همراهانشان می دانند. سیدحسن ولی با عصای خود محل مناسب را که فاقد سنگ است به دامداران نشان می دهد و از آن ها می خواهد هر ساله طی مراسمی عمل ریختن برف در گودال را انجام دهند و در این مراسم گوسفندی قربانی کنند و اهالی نیاک را با نان، پنیر و عسل در وعده صبحانه میزبان باشند.
بعد از اینکه گودال حفر می شود مردم که مکان های زیادی را بدین منظور امتحان کرده و هربار به زمینی سخت و پر از سنگ برمی خوردند این واقعه را به عنوان کراماتی از طرف سید حسن ولی می پذیرند و هر ساله مراسم برف چال را با شکوه تمام برگزار می کنند. امروزه بعد از گذشت حدود 600 سال هنوز این مراسم در این منطقه برگزار می گردد.از آن زمان به بعد مردم لاریجان اعتقاد خاصی به سید حسن ولی دارند و معتقدند نذری که به نام وی باشد مستجاب می شود؛ از این رو همواره اجناس زیادی از جمله فرش، ظروف و وجه نقد و خوراکی به نام وی نذر می کنند. اعتقاد مردم به وی در حدی است که عصایش را که از او به یادگار مانده و در کنار مرقدش در روستای نیاک نگهداری می شود در آب می زنند و از ان آب می نوشند تا حاجتشان برآورده شود. مردم به قدری به سید حسن ولی اعتقاد و باور دارند که در مراسم برف چال در برخورد با هم از جمله «اجرتان با سید حسن ولی» استفاده می کنند.

کدورت و دشمنی را سبب خواهد شد