Shape Shape

مدیریت کشت اردک در شالیزار rice cultivation and duck production

Shape Shape
02/05/2023 12:03:35

مدیریت کشت اردک در شالیزار rice cultivation and duck production

کشت برنج همراه با پرورش اردک فایل PDF

 

پرورش اردک در شالیزار

 

مقدمه

سیستم کشت برنج همراه با پرورش  اردک درکشورهای چین ،ژاپن ،ویتنام، تایلند، فیلیپین و کره جنوبی رواج دارد. برای این سیتم برنج واردک تعداد 300-250 قطعه جوجه اردک با سن 7 تا 10 روزه و رقم متحمل به ورس توصیه می شود. تغذیه جوجه اردک دراین سیستم بخاطر فراهمی غذای اردک در شالیزار در مقایسه با روش مرسوم به یک دوم کاهش می یابد. استفاده اقتصادی و بهینه ودو منظوره ازشالیزار، دسترسی بیشتر روستاییان به پروتئین سالم و مفید، ایجاد درآمد جانبی برای خانوارهای روستایی، ایجاد اشتغال درسطح روستا و اقتصادی تر کردن هزینه برنجکاری و بالابردن توان اقتصادی روستاییان، کاهش آلوگی محیط زیست دراثرکاهش مصرف سموم وکودهای شیمیایی و مبارزه بیولوژیک باآفات وعلف های هرز مزرعه از جمله مزایا این سیستم می باشد. چنانچه ده درصداراضی شالیزاری در استان های گیلان و مازندران به این سیستم اختصاص یابد باعث افزایش درآمدقابل توجه برای کشاورزان برنجکار واقتصاد شمال کشور خواهد شد.

اهداف

-       کنترل علف هرز

-       کنترل آفات

-       کاهش مصرف سموم

-       افزایش حاصلخیزی خاک

-       تولید محصول سالم

-       افزایش درآمد

-       گردشگری

-        

زمینه فعالیت

تولید برنج با محوریت تولید سالم  (با تاکید بر مصرف نهاده های ارگانیک و بایولوژیک)

 

ضرورت اجرای پروژه

استفاده از سموم، علف کش ها و کودهای شیمیایی به خاطر ارزان بودن قیمت نهاده های شیمیایی، سهولت استفاده و تسریع در کار روز به روز رو به افزایش بوده، استقبال از این نهاده ها سبب گردیده است تا مصرف آنها فراتر از حد نیاز گردد. بدیهی است، استفاده بی رویه از این نهاده ها عواقب بسیار ناگواری را در پی دارد که از جمله ان می توان به آلودگی و تخریب خاکهای شالیزاری، از بین رفتن اکوسیستم شالیزارها، از بین رفتن سلامت محصول، شیوع انواع بیماری های بی درمان و سخت درمان و ... اشاره نمود. تولید برنج ارگانیک و برنج سالم از دهه هفتاد با همکاری کارشناسان و محققان ژاپنی در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز به صورت پایلوت های آموزشی و ترویجی آغاز و به بهره برداران و کشاورزان منطقه و حتی در سطح کشور نیز ترویج گردیده است. با توجه به عواقب ناگوار ناشی از مصرف نهاده های شیمایی در شالیزارها، مصرف کنندگان گرایش شدیدی به مصرف محصولات ارگانیک و سالم پیدا نموده و به دنبال آن تولید کنندگان نیز به این سمت روی آوردند.

بر همگان آشکار است که تولید برنج ارگانیک و سالم بسیار هزینه بر، انرژی بر و با مشکلات فراوان همراه است که این امر منجر به افزایش قیمت محصول به دست آمده می گردد. مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز به عنوان یک مرکز پیشرو در این امر می تواند با ارائه راهکارهای اساسی و آموزش و ترویج فرآیندهای ساده تر و ارزان تر نقش راهبری خویش را در این زمینه ایفا نموده و بهره وری از مزارع کشت ارگانیک و سالم را افزایش دهد. بدیهی است، توسعه کشت ارگانیک در اراضی شالیزاری و ضرورت بهره گیری از نهاده های ارگانیک همچون کودهای ارگانیک (سبز و دامی) و کنترل بایولوژیک آفات و بیماری ها، منجر به توسعه یا ایجاد مشاغل و حرف وابسته همچون پرورش اردک، پرورش ماهی، تولید علوفه (همچون شبدر)، پرورش گوسفند و ... در کنار مزارع کشت ارگانیک و سالم خواهد شد.

 اهم فعالیت های مورد انتظار

1)    تولید برنج ارگانیک / سالم

2)    تولید اردک ارگانیک / سالم

 

1-    نحوه سرمایه گذاری

با عنایت به این که مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز عرصه، عیان، ماشین آلات و تجهیزات کامل برای تولید برنج را  دارا می باشد، زمین زراعی را به صورت اجاره و از سهم مشارکت خود ماشین آلات، تاسیات (عیان) و تجهیزات را به صورت سرمایه گذاری ثابت در اختیار پروژه قرار خواهد داد. کلیه هزینه های جاری اعم از هزینه های جاری ماشین آلات و تجهیزات، استهلاک، هزینه های کارگری، هزینه خرید نهاده های کشاورزی و ... نیاز به سرمایه اولیه از سوی سرمایه گذار می باشد.

------